Тема заняття: Різнобарвний світ природи рідної Нельгівки.

Мета: поповнити знання дітей про рідне село як малу Батьківщину, про його рослинний і тваринний світ, водойми та частини цілинного степу (Кам’яну гору); дати дітям уявлення про Червону Книгу; формувати вміння знаходити село на мапі Приморського району; розвивати пізнавальні здібності, вміння аналізувати і класифікувати компоненти природи рідного краю; розвивати зв’язне мовлення та мислення вихованців; посилювати інтерес до рослинного і тваринного світу степу; виховувати любов, допитливість дітей до природи рідного краю; формувати у дітей навички бережного ставлення до природи.

Категорія учасників: діти старшого дошкільного віку.

Методи: розповідь, бесіда, дидактичні ігри, розглядання фотографій та мапи (у вигляді ком’ютерної презентації), використання художнього слова.

Обладнання: мапа Приморського району, підзорна труба, комп’ютер, проектор та мультимедійна дошка, глобус, картки для дидактичних ігор.

Словник: степ, фіалка степова, горицвіт, крокус, гіацинтник, чебрець, бабак, Червона Книга.

Попередня робота: серія екскурсій по Нельгівці, найближчим полям та на ставки; вивчення географічних назв, пов’язаних із селом Нельгівка, вивчення вірша.

Хід заняття

Вступна частина

Вихователь: У народі кажуть, що в кожного з нас є три матері: ненька, яка нас народила, Батьківщина, наш рідний край, а третя – це наша матінка-Природа.

А як же зветься наша країна? Погляньте на глобус, вона розташована ось тут.

Вихователь показує Україну на глобусі.

Це країна наших батьків, дідусів та бабусь. А зараз я вам покажу особливу карту нашого Приморського району, у складі якого знаходиться Нельгівка.

Показує Нельгівку на мапі Приморського району (слайд 4).

Яке найбільше багатство нашого краю? (природа) Чому саме вона?

Слайд 6

Природа, дітки, споконвіку не шкодує для нас нічого, несучи щедро всі свої дари.

Немає кращої краси, ніж рідні ріки і ліси.

Пташки співучі, дикі звірі,

Ласкавий вітер, зорі нині –

Це все багатство нашого народу, що називається ПРИРОДА.

Тому наше заняття пройде під гаслом: «Різнобарвний світ природи рідної Нельгівки». Ми зазирнемо в дивовижний світ довкілля. Сьогодні ви дізнаєтесь багато цікавого про нашу природну зону, про тварини і рослини нашого краю. А допоможе нам ось ця чарівна підзорна труба.

Вихователь крутить трубу, яка вказує на екран. Слайд 7.

Основна частина.

Мандруючи стежками нашого краю, ми можемо побачити багаті родючі землі, лісосмуги з різноманітними листяними деревами, де мешкають чимало диких тварин і птахів. Навколо розкинулись широкі поля та луги, де росте багато квітів і трав, водяться маленькі тваринки. Подивіться, дітки, на цю красу.

Вихователь демонструє слайди 9-15.

Є багато рослин запашних,

кожна квітка красу свою має,

та гарніші завжди поміж них

ті, що квітнуть у рідному краї.

Слайд 16.

Ви сьогодні дізнаєтесь про незвичайний куточок природи – Кам’яну гору, окрасу нашого краю. Чимало з вас там були. Ви знаєте, що там на поверхню виходить каміння, якому мільярди років. Тому ця територія і носить таку назву. Там ростуть численні рослини, частина з яких занесені до Червоної Книги. Червона Книга містить у собі перелік рослин і тварин, які знаходяться на межі зникнення через діяльність людини. На Кам’яній горі ростуть такі рослини:

  • фіалка степова (слайд 17);
  • тюльпан степовий (слайд 18);
  • горицвіт (слайд 19);
  • крокус (слайд 20);
  • гіацинтник (слайд 21);
  • запашний чебрець (слайд 22);

Бачите, який багатий і барвистий наш край (слайди 23-24).

Крім рослин, у нашому степу водяться і різноманітні тварини, деяких ви добре знаєте. Зараз ми їх пригадаємо (слайд 25):

- заєць-русак (слайд 26);

- лисиця руда (слайд 27);

- вовк (слайд 28);

- чапля (слайд 29);

- дика качка або крижень (слайд 30);

- орел степовий (слайд 31);

- журавель (слайд 32)

Та багато інших дрібних тварин і птахів.

Бачите, яка різноманітна природа нашої Нельгівки (вихователь зачитує вірш про Нельгівку; слайд 33).

Нельгівка – край мій рідний,

Квітучий і привітний .

Село моє , моя земля

Степи, і ріки , і поля –

Це все, що дуже люблю я!

Фізкультхвилинка.

Облітав журавель (махають руками)

Сто морів, сто земель (легкий біг).

Облітав, обходив (ходьба з високим підняттям ніг),

Крила, ноги натрудив.

Ми спитали журавля: (розведення рук вліво-вправо)

  • «Де найкращая земля?»

Журавель відповідає: (руки вгору, плескають в долоні)

  • «Краще рідної немає».

Вихователь: Людина спеціально вирощує квіти для букетів. Дикоростучі рослини у природі – у себе вдома. Кожна така рослина має нерозривний зв’язок з іншими численними рослинами, із землею, на якій росте, з комахами, які прилітають до неї по нектар. Безвідповідальність людей вже призвела до того, що багато дикорослих рослин зникли або ось-ось зникнуть з нашої планети. Проте, ми ще можемо зарадити такому збідненню Землі. Люди мають піклуватися про збереження природи. Для цього зникаючих тварин і рослин вписують до Червоної Книги.

Вихователь показує ілюстрацію «Червона Книга України».

У Червоній Книзі України зібрані відомості про рідкісні види рослин і тварин. Це попередження про те, що тварини чи рослини перебувають під загрозою зникнення і потребують особливої охорони та дбайливого ставлення. А зараз ми з вами програємо у гру «Продовж речення».

Вихователь починає речення, а діти продовжують його.
Наприклад: липа – це … (дерево). Горицвіт – це … (квітка). Чапля – це … (птах). Бабак – це … (тварина). Карась – це … (риба). Комар – це … (комаха).

Підсумок заняття.

Вихователь: Цікава у нас вийшла подорож. Ми побачили, який різнобарвний і красивий рідний край, чудова природа, яку ми маємо берегти. Як саме?

Дидактична гра «Правила поведінки у природі». Дітям демонструють картинки із зображенням правил поведінки у природі, а вони повинні назвати відповідне правило.

1. Не руйнуй пташине гніздо.

2. Не руйнуй мурашники.

3. Не забирай диких тварин додому.

4. Не ображай степових комах.

5. Не зривай польових квітів.

6. Не зривай рідкісні квіти.

7. Не лови метеликів і бабок.

8. Не пали багаття без дорослих.

9. Не залишай сміття.

10. Не бий та не викидай скло.

11. Не вирізуй написи на деревах.

12. Не виривай рослини з корінням.

Вихователь: Тож, коли ви гулятимете степом чи просто парком, пам’ятайте про ці правила, щоб ненароком не завдати шкоди природі. А зараз я пропоную вам розповісти вірш, який ми вивчили напередодні напам’ять.

Он повзе мурашка, он хлюпоче річка.

Не зривай ромашку, не топчи травичку.

В зелені діброва, в китицях – ліщина,

Глянь, яка чудова наша Україна.

Журавлі над лугом линуть рівним клином,

Будь природі другом, Батьківщині – сином.

         Дітки, як ви розумієте зміст цього вірша?

         Вірш вчить дбайливо ставитись до природи, сприяє вихованню почуття любові до рідної Батьківщини. Тож, будьте, дітки, добрими, любіть та  оберігайте природу. І природа віддячить вам своєю красою.